Een kraanbaan als spil in een megaproject
Samen bouwen aan de toekomst van Amsterdam Centraal
Midden in het kloppende hart van Nederland, waar dagelijks ruim 200.000 reizigers passeren, wordt Amsterdam Centraal Station klaargestoomd voor de toekomst. In de toekomst verwacht men hier maar liefst 275.000 reizigers per dag. Om die groei op te vangen is een grootschalige verbouwing gestart. Een project dat niet alleen draait om capaciteit, maar ook om veiligheid, duurzaamheid . Kwant werkte mee aan de spil van dit megaproject; de bovenloopkraan.
De verbouwing omvat onder andere een enorme fietsenstalling onder de perrons, met plek voor ruim 8.500 fietsen. De oudste tunnel, de Oosttunnel, wordt verbreed en krijgt een nieuwe functie met winkels. Ook de perrons zelf worden breder, er komen nieuwe stijgpunten en roltrappen. De opdrachtgever van dit project, Prorail, doet dit alles om ruimte te maken voor reizigers en treinen.
Een kraanbaan als sleutelcomponent
Voor het aanvoeren van materiaal naar de bouwlocatie onder het station is een innovatieve oplossing bedacht: een kraanbaan van 200 meter lang. Deze kraanbaan, bestaande uit twee liggers, twee dwarsbalken met aan elke dwarsbalk een loopkat die samen 10 ton kunnen hijsen, is sinds mei operationeel. De kraanbaan transporteert materialen die per spoor worden aangevoerd, een duurzame keuze, naar de bouwlocatie onder de perrons.
Kwant als betrouwbare partner

Strukton, hoofdaannemer van het project, schakelde Antea Group in voor een groot deel van de engineering. Voor de complexe staalberekeningen en het Tekla-tekenwerk van de kraanbaan werd gezocht naar een partij met specialistische kennis. Kwant kwam in beeld en dat bleek een schot in de roos. Kwant leverde niet alleen de benodigde berekeningen, maar dacht ook mee over herbruikbaarheid. De bovenloopkraan moest immers per fase worden opgebouwd, afgebroken en opnieuw opgebouwd. Telkens op een andere plek, met andere bochten en beperkingen. Dankzij slimme verbindingen en minimale lasnaden is de constructie flexibel inzetbaar in alle drie de bouwfasen.
De kraanbaan is ontworpen met duurzaamheid in het achterhoofd. De staalprofielen zijn zo gekozen dat ze na afloop van het project verkocht en hergebruikt kunnen worden. Ook het transport van materialen per trein draagt bij aan een lagere CO₂-uitstoot. Zo sluit het project naadloos aan op de bredere visie: een toekomstbestendig station.
Teamwork op topsportniveau
Werken in een bestaande constructie met beperkte ruimte en duizenden reizigers om je heen, vraagt om precisie en samenwerking. “Dit is topsport,” aldus Stephan van Kwant. “Je moet elkaar kunnen vertrouwen, snel kunnen schakelen en samen een stap terug durven doen als dat nodig is.”
Trots op het resultaat
Peter, coördinerend constructeur bij Antea Group, bewaakt het geheel: “Het is mijn taak om te zorgen dat alle constructieve berekeningen kloppen en samen één geheel vormen. Dat vraagt verantwoordelijkheid, ook op de bouwplaats.” En dat werk blijft niet onopgemerkt. “Toen we uit de trein stapten en de constructie zagen, voelden we allemaal trots. Trots op wat we samen hebben neergezet.”
Meer lezen over dit project?
Meer informatie over de volledige verbouwing van Amsterdam Centraal is te vinden op de website van Prorail